Reflectie les #10

In deze les zijn we bezig geweest met Klassenmanagement. Eerst moet je dan uitzoeken wat voor jezelf belangrijk is. Wat jij verwacht van de student. Welke doelen jij wilt bereiken met hen. Wat jij belangrijk vind tov hun opvoeding en begeleiding.

Van die doelen hebben we een (memo) muurtje gebouwd. De meest fundamentele waarde onderin. het fundament.

Een krachtige leeromgeving is het doel.

Het citaat uit de ppt van Wil is doeltreffend voor een krachtige leeromgeving.

“Zeg wat je doet en doe wat je zegt”

Meer informatie m.b.t. Klassenmanagement kijk eens op: Coachcenter.

Bateson: De Logische niveaus van denken, leren en veranderen

PPT Les #10
Muurtje bouwen
Krachtige leeromgeving

Deze bovenstaande doelen moeten ook weer tegen de werkvormen gehouden worden. Klopt dit? Moeten we onderdelen aanpassen. Dat zijn de vragen die daar naar boven komen.

In de middag zijn we met ‘Orde houden’ aan de slag gegaan. Daar hebben we opdrachten uitgevoerd. De resultaten daarvan kun je in het bericht ‘Orde houden’ lezen.

In het verlengde van orde houden komt dan de escalatie ladder in beeld. In de les hebben we beeldend de stappen doorlopen en natuurlijk automatisch gereflecteerd naar situaties die we zelf hebben meegemaakt. En hoewe gehandeld hebben.

Escalatieladder

Eén gedachte over “Reflectie les #10

  1. Deze les zat qua structuur goed in elkaar. eerst bewustwording over wat jezelf belangrijk vind. Een fundament leggen. Uit dat fundament handel je en klopt dit nog met de werkvormen. Dat laatste heeft mij aan het denken gezet en ik ga de werkvormen aanpassen. De escalatieladder was voor mij tot trede 6 vrij natuurlijk. Veel verder heb ik nog niet hoeven gaan maar met de beeldende voorbeelden van Wil werden de mogelijk situatie duidelijk en realistisch. Uiteindelijk creëer je een krachtige leeromgeving die voor docent en student prettig is. Dat is ook gelijk het antwoord op de vraag uit les #10. Namelijk “Voor mij betekent orde houden…”

Geef een reactie