Mentorcirkel

Hiernaast kun je de afspeellijst met betrekking tot de mentorcirkel gesprekken beluisteren. Als je de afspeellijst rechtstreeks op soundcloud wil beluisteren dan kan dat door op mentorcirkel te klikken.

Om alle logs te beluisteren kun je rechtstreeks naar mijn soundcloud account gaan door op afspeellijsten te klikken.

Deze afspeellijst is beveiligd!

Onze intervisie: Incidenten methode, is volgens de richtlijnen doorlopen.

Centrale bespreking intervisie:

  1. Welk probleem stond centraal?
  2. Welke oplossing/advies hebben we gekozen?
  3. Wat is de reactie van de probleeminbrenger?
Intervisie #01

Mentorcirkel #02 stond in hetb teken van een nieuwe intervisie. Deze liep beter maar het blijft lastig om niet direct in de adviseursrol te vallen. het zet je aan het denken en daardoor leer je enorm. Vooral dat er nooit één oplossing is…maar meerdere mogelijkheden om over na te denken.

Intervisie #02

Mentorcirkel #03 stond in het teken van de lesvoorbereidingen. In maart heb ik een eerste aanzet gedaan en deze lesvoorbereiding is herzien in mei om de progressie aan te kunnen tonen. Hiernaast is de nieuwe lesvoorbereiding in te zien. Als rode draad zaten ook de vragen met betrekking tot werkvormen erbij. Deze hebben we besproken en ik heb ze gedocumenteerd in de berichten pagina van les #07.

Herziening lesvoorbereiding

Tijdens deze mentorcirkel #04 zouden we interviews bij elkaar afnemen om het portfolio te verscherpen. Echter hebben we dit niet gedaan en hebben elk ons eigen portfolio gepresenteerd aan elkaar. Het valt op dat bij drie van de vier van het groepje, het lekker gaat. Dat we bij zijn en dat er veel gefinetuned moet worden, maar dat de basis lekker op papier staat. Ieder heeft zijn struikelblokken waar die op moet letten en extra aandacht aan moet geven, maar dit moet helemaal goed komen. Echter heeft Irene meer moeite ermee, ze loopt achter en is emotioneel geworden. Ze heeft haar hart gelucht en geuit waar ze tegen aan loopt. Ze geeft aan dat dit een bekend “obstakel” is en dat ze het vervelend vind dat het stukje “faalangst” steeds terug komt. We hebben elkaar, maar ook specifiek haar veel feedback gegeven om te zorgen dat ze nu weer met vol enthousiasme er tegenaan gaat. Echter moet het vanuit haar komen en wij als mentorcirkel zorgen voor de stok achter de deur om het in de gaten te houden. Een mentorcirkel waar we allemaal zo open en eerlijk tegen elkaar kunnen zijn, is erg prettig. We zijn eerlijk tegen elkaar, hard voor elkaar maar verwacht dat we allemaal hier meer aan hebben dan dat we vast lopen en dit niet durven te uiten naar elkaar. Een fijne groep waar ik en de andere veel aan hebben. (Citaat Niels)

Datum: 04-04-2019
Locatie:
Fontys, Tilburg
Tijd:
15.00 uur –  16.30 uur

Aanwezig:
Irene, Marcel, Niels en Lindie
Afwezig:
0

Reflectie volgens Korthagen
Irene
Ervaring: Op woensdag werkt Irene in grote ruimten. Twee studenten liepen door de gang en ik roep ze om feedback te geven maar ze lopen snel door. ‘We hebben je echt niet gehoord’. Maar ze keken nog om en liepen vervolgens door. Irene begon aan zichzelf te twijfelen en maakt haar excuses.
Fase 1:
1. Feedback geven/ aanspreken op hun gedrag.
2. Of zij de waarheid spraken.
3. Dat ik over mijn grens ga.
Fase 2:
4. In de verdediging schoten.
– Verrast en geloofde ze niet.
– Ik ging twijfelen aan mezelf. Jullie liegen.
– Onzekerheid.
Fase 3:
5. Ik kon in de situatie niet bij mij eigen standpunt blijven omdat ze mij lieten twijfelen.
Mijn doel heb ik daarvoor niet bereikt.
6. Ik heb hen niet kunnen leren wat ik ze had willen leren. Realiseer je jezelf dat het onbeleefd is om een docent te negeren.
7. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Mijn doel is om hen iets te leren.
Het probleem is: zodra de studenten er tegen in gaan, ga ik aan mezelf twijfelen.
Fase 4:
8. – In het vervolg bij mijn doelstelling blijven.
Ik ben mezelf er bewuster van.
Het gevolg uitleggen.
– Vanaf dichterbij iemand aanspreken.

Marcel
Ervaring: Case: Opdrachten in 3 tallen.
Goede gesprekken over gehad. Allemaal in tweetallen gewerkt. De student zoekt contact en wil een ‘wit voetje’ halen. Een moment tijdens de opdracht komt de student naar Marcel toe: De klas wil de twee uren verzetten zodat ze eerder naar huis kunnen. Maar achteraf blijkt dat de student niet namens de hele klas praat. 4 studenten zijn het er niet mee eens.
Uiteindelijk is de les een uur naar voren gezet. Maar die ene student was er niet, hij had bijles.
Fase 1:
1. Dat hij beseft dat hij niet moet manipuleren.
2. Op zijn gedrag, dat ik niet voor de gek gehouden werd.
3. Naar een grens toewerken.
Fase 2:
4. –  Een verandering t.o.v. de eerste keer.
– Aanspreken op zijn gedrag en mijn gevoel uitleggen.
– Shit, ik kan het niet hardmaken.
– Het is een goede jongen.
Fase 3:
5. Zoekend naar hoe je zo’n situatie aan moet pakken.
6. Dat ik op mijn hoede ben met te joviaal te zijn.
7.
Fase 4:
8. Kaders maken. Afspraken maken en daaraan houden.
9. Duidelijkheid en af moet wijken van hoe een praktijk les moet zijn. Ik werk liever samen dan politieagent zijn.
10. Als die klas komt ben ik voorbereid.