(Non-verbale) communicatie in de lessituatie inzetten gepaste lesmethode

Dit valt in de studiegids onder BP3-Klasmanagement, krachtige leeromgeving en instructie.

Het goed observeren/signaleren van reactie cq gedrag van een student blijft een een rode draad in het proces. Het draait om de student en daar moeten wij op inspelen. Door gedrag en analyse van een student moet de instructeur capabel zijn om een methode te maken waardoor de student kan leren. Door de eerdere beroepsproducten goed ontwikkeld te hebben is dit indirect een positief gegeven voor de student en instructeur. De instructeur heeft tijd voor de student. Kan zijn/haar kennis overdragen op de manier die bij de student past.

Op een zeer snel veranderende markt moeten wij met de opleiding reageren. Dus vrij regelmatig worden lopende projecten herzien en herschreven. Deze social media content opdracht heb ik samen met mijn collega’s opnieuw ontwikkeld. De media middelenmix waar de student mee aan de slag moet wordt eerst in een concept idee verwerkt en overlegd met een opdrachtgever uit de praktijk waar ze zelf naar op zoek gaan. Instructies voor de middelenmix en toebehoren hebben we ook opnieuw ontwikkeld.

Social Media Content opdracht reader

Als je de bovenstaande opdracht vergelijkt met een opdracht die voorheen uitgewerkt was is er duidelijk progressie te zien.

Onze afdeling is enorm aan het ontwikkelen. Op inhoud, (digitale)faciliteiten en omgeving. Mijn praktijkervaring is ook goed in te zetten in het verbouwing/verhuisplan.

@theOffice is het leidende praktijkdeel bij onze opleiding. Bij @theOffice worden de concepten bedacht voor opdrachtgevers uit de praktijk. De omgeving bootst ook de praktijk na. Maar nu we toch aan het ontwikkelen zijn gaan we na het concept maken naar @theStudio waar alles met bewegende content geproduceerd kan worden. In ontwikkeling zijn nu ook ‘Crosscrew’ mediaruimte waar studenten in groepen wekelijks de social media kanalen en nieuwsberichten bij houden en posten. Een evenementen bureau wordt nu ook geïntegreerd omdat studenten met het keuzedeel ‘Evenementen’ ook in hun praktijkruimte kunnen leren.

Voor ‘Het nieuwe onderwijs’ gaan we meer samenwerken met vakken en bijhorende docenten. Samen met mijn collega’s ligt er nu een plan om dit leven in te blazen. Dit plan is volop in ontwikkeling en ik zal de progressie dan ook vermelden. Erg leuk om mee over na te denken maar met weinig onderwijservaring en veel praktijkervaring loop je tegen diversen vraagstukken aan. Maar die combi met mijn praktijkkennis en de onderwijs collega’s komen we wel tot het beste resultaat.

Intern willen collega’s activiteiten vastleggen en promoten, externe evenementen en stages, creaweken etc. etc. Om dit ook te managen en in goede banen te leiden heb ik dat in een formulier gegoten om zo overzicht te houden op aanvragen en een signaal aan de collega’s af te geven. Zij moeten ook wat eerder plannen en minder adhoc te werk gaan.

Praktijkplan 2020
Intern opdrachtformulier

Na wat evaluatie en brainstormsessies met de praktijkcollega’s is een concept ontstaan wat we in ‘Het Nieuwe Onderwijs’ willen integreren. Naast AttheOffice gaan we ook AttheStudio een prominente rol geven en daar ligt een uitdaging voor mij. Ook de media ruimte en het idee voor evenementenbureau gaan daar deel van uit maken.

Nieuwe aanpak Praktijk

Om met het ‘nieuwe onderwijs’ te starten hebben we no een aantal stappen te maken. In de presentatie hiernaast is te zien welke onderdelen onder de loep genomen moeten worden door ons allemaal. Gezamenlijk gaan we dit traject in. We gaan ons verdiepen in de LOB aanpak maar ook zeker zelf bijscholen om als coach te kunnen fungeren.

Presentatie ‘Onderwijsvernieuwing’

Bij deze uitstekende ideeën horen ook Planningen, indelingen, verantwoordingen etc. die besproken meoten worden. In dit concept voorstel staan alle benodigde onderdelen waar de organisatie rekening mee moet houden

Projectvoorstel ‘Onderwijsvernieuwing’

Het tweede schooljaar ben ik gekoppeld aan de Marketing en Communicatie docent. Het doel van de examenopdracht m.b.t. de derdejaars student is dat zij een opdrachtgever uit de praktijk gaan zoeken en een marketingplan gaan maken voor dit bedrijf. In samenwerking met stichting ‘Praktijkleren’ hebben we een examen opdracht gemaakt. Hieronder zie je het examenproject. Zelf heb ik vanuit de planning een checklist ontwikkeld om samen met de student de vorderingen te kunnen monitoren en indien nodig te begeleiden. Zo bouwen we ook een dossier op m.b.t. het examen project.

Examenopdracht leerjaar 3
Checklist/dossier opdracht