Mijn eerste kennismaking met het onderwijs ontstond via mijn eigen bedrijf, toen ik voor De Rooi Pannen voorlichtingsfilms produceerde. Tijdens dat traject werd mij gevraagd of ik het leuk zou vinden om een workshop te geven binnen mijn vakgebied. Al snel merkte ik hoe inspirerend het was om kennis over te dragen aan de MBO-doelgroep. Hun betrokkenheid en nieuwsgierigheid maakten het lesgeven verrassend leuk.
Wat mij opviel, was dat veel lessen inclusief de workshops, sterk theoretisch van aard waren. Dat bracht mij ertoe om mee te denken over hoe het onderwijs beter kon aansluiten bij de praktijk. Ik sloot me aan bij een adviesgroep die zich richtte op het versterken van de link tussen onderwijs en beroepspraktijk. Door deze samenwerking groeide mijn enthousiasme voor het lesgeven en het slaan van bruggen tussen theorie en praktijk.
Uiteindelijk leidde dit tot een contractaanbieding, waarna ik bij Avans de opleiding tot praktijkinstructeur ben gaan volgen. Deze stap bevestigde voor mij dat praktijkervaring, gecombineerd met een goed gevoel voor de doelgroep, een krachtige basis vormt om kennis effectief over te dragen.
Kortom: als je uit de praktijk komt en aansluiting vindt bij studenten, kun je een waardevolle bijdrage leveren aan hun leerproces.