Professionele identiteit

Als docent ontwikkel ik continu mijn professionele identiteit. Dit betekent dat ik bewust nadenk over mijn rol, mijn waarden en hoe ik wil bijdragen aan het onderwijs. In dit onderdeel van mijn portfolio laat ik zien hoe ik werk aan vier leeruitkomsten:

  1. Visie op onderwijs en leren – Ik heb een duidelijke visie: studenten leren het meest door zelf actief te doen en ervaren. Dit vormt de basis van mijn aanpak.
  2. Reflectie op eigen handelen – Ik reflecteer regelmatig op mijn lessen en vraag feedback van studenten en collega’s om mijn professionaliteit te versterken.
  3. Ontwikkeling en bijscholing – Ik blijf mezelf ontwikkelen door cursussen, intervisie en het volgen van trends in het onderwijs, zodat mijn kennis en vaardigheden actueel blijven.
  4. Verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie – Ik neem mijn rol als professional serieus en wil een positief voorbeeld zijn voor studenten, door betrouwbaar, betrokken en respectvol te handelen.

Mijn persoonlijke visie is dat een sterke professionele identiteit niet alleen gaat over kennis, maar vooral over houding en gedrag. Door te laten zien dat leren een actief proces is, inspireer ik studenten om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling.