Dagreflectie(s) opleiding

Hiernaast kun je de afspeellijst met betrekking tot de dagreflecties beluisteren. Als je de afspeellijst rechtstreeks op soundcloud wil beluisteren dan kan dat door op dagreflectie te klikken.

Om alle logs te beluisteren kun je rechtstreeks naar mijn soundcloud account gaan door op afspeellijsten te klikken.

In deze eerste les hebben we voornamelijk kennis gemaakt met elkaar en heeft onze opleider (Wil Janssen) wat praktische -en huishoudelijke zaken besproken. Uit deze weekverslagen halen we de info van de les. In de powerpoints staat de lesstof waar ik ook uit zal citeren. Deze eerste les hebben we een medestudent geïnterviewd en een mindmap van gemaakt. Klik hier voor het resultaat…

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #01

Dagverslag #01

Na alle standaard items zoals weekverslag opmerkingen, keek op de week etc. zijn we verder gegaan met het formuleren van wat je wil leren, waar loop je tegenaan en waar zitten de uitdagingen. Om deze vragen te beantwoorden moesten we een mindmap maken met je eigen rolmodel. Klik hier om mijn rolmodel te leren kennen.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #02

Dagverslag #02

Les #03 begon wat onrustig omdat er wat onduidelijkheden waren. Het afstemmen van de leerdoelen op de beroepsproducten en de invulling van het portfolio is besproken. Een lesvoorbereiding a.d.h.v. het Didactisch model zijn we gaan opzetten. Ook hebben we uitleg gehad over intervisie volgens het SAVUE- model. Voor meer info klik hier.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #03

Dagverslag #03

Deze week hebben we het weer over veel onderwerpen gehad maar het onderdeel grenzen aangeven was erg interessant. Lindie heeft dit mooi beschreven. Klik hier voor meer info.

Ook reflectie methodes zijn besproken zoals, ABC-tje, STARR en Korthagen

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #04

Dagverslag #04

In deze les werd er eerst terug gekeken op het individueel gesprek. Daar is rust ontstaan. Dit alles omdat het duidelijk wordt waar we naartoe werken. Daarna zijn we verder gegaan in de hoofdvormen van leren en leerrendement. Eric Schreder en het KOLB systeem zijn uitgelegd. Ook de werking van zintuigen is onontbeerlijk.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #05

Dagverslag #05

In les #06 hebben we leerstijlen besproken. Er is een aanzet gemaakt met de Functionele Analyse. Na wat lesopnames van medestudenten en de bespreking daarvan is Wil wat dieper op deze Transactionele Analyse ingegaan.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #06

Dagverslag #06

In les #07 zijn de werkvormen aangepakt. Na een terugblik op leervormen zijn we meer met didactische werkvormen aan de slag gegaan. Deze besproken en ook het OVK model tegen deze vormen aangehouden.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #07

Dagverslag #07

In les #08 is veel teruggepakt op les #07. Medestudenten deelde hun ervaringen met het inzetten van de geleerde stof en werkvormen. Daar kwam aansluitende de vraag en lesstof m.b.t. het stellen van vragen uit voort. Hoe stel je vragen en op welk niveau zitten deze dan? Uiteindelijk werd de scriptcirkel oftewel de ‘Levenscirkel’ door Wil geïntroduceerd. Versterkt met een prachtig verhaal is dat ook duidelijk geworden.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #08 In deze les zit ook de opdracht van een onderwijs leergesprek verwerkt.

Dagverslag #08

In les #09 zijn we doorgegaan op het onderwijs leergesprek maar daar komt automatisch de vraag uit voort dat na kennis overdracht je ook moet gaan toetsen. Hoe en wanneer toets je? Eentoets is in principe een evaluatie over lesstof of periode van leren.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #09

In les #10 hebben we het over klassenmanagement gehad. We hebben een oefening gekregen om bewust te worden van onze fundamenten. wat wij willen bereiken bij de student d.m.v. begeleiding en opvoeding. Aansluitend kwamen er opdrachten m.b.t. ‘Orde houden’. Uit orde houden kwam de escalatieladder naar voren. Wederom bewustwording en reflecties op eigen handelen. Wil vertelde heel beeldend de stappen in de escalatieladder.

Buiten de podcast om kun je alle leermomenten en reflecties nalezen in les #10

Lesdag #09
Lesdag #10

Lesdag #13 is aan mij voorbij gegaan vanwege privé omstandigheden. Ik heb met Lindie de les doorgesproken.

Lesdag #14

Situationeel leiding geven: Het gedrag van studenten zou leidend moeten zijn voor de manier van begeleiden. Taakgericht begeleiden Relatiegericht begeleiden.