Reflecties & links

Voorwoord:

Mijn e-portfolio is door school omarmd en gaat als blauwdruk voor collega’s en studenten online. De Rooi Pannen heeft een aparte server laten installeren om onze studenten een e-Portfolio te laten produceren over hun studiejaren. Uiteindelijk gaan ze de wereld in met hun digitale presentatiemap. Iedereen krijgt een persoonlijke site waar hij/zij de resultaten en ervaringen van de opleiding ‘Marketing en Evenementen’ mag archiveren en indien gewenst kan delen.

De tekst die u nu in leest bevat alle noodzakelijke links naar mijn e-Portfolio. Dit bestand is uw gids die chronologisch de bevindingen, reflecties en andere verslagen toont.

Bij vragen kunt u me altijd bellen op 06-51031388 of mailen op marcelvoets@me.com.

01. Inleiding:

Jaren roep ik al dat ik in het onderwijs (MBO) wil werken. En na vele pogingen om het te combineren met een eigen zaak werd me de vraag gesteld om 0,8 fte te komen werken bij De Rooi Pannen op de afdeling ‘Marketing & Evenementen’. Mijn hoofddoel is om een brug te slaan vanuit het onderwijs naar de praktijk. Tevens moet ik een fotografie -en filmstudio opzetten.

Op het lijf geschreven en een fantastische uitdaging. Tot op heden heb ik ook een goed gevoel bij en ben er achter gekomen dat een carrière switch niet zonder slag of stoot gaat.

Ik start met een tijdelijk contract en door de 0,8 fte moet ik mijn bedrijf reorganiseren. Buiten de tijd kost het ook veel energie om alles in goede banen te leiden. Mijn bedrijf wordt nu door mensen uit mijn netwerk overgenomen en ik kan nog altijd werkzaam zijn en praktijkervaring blijven opdoen.

Op school kom ik met mijn praktijk -en levenservaring een heel eind maar de opleiding tot praktijkinstructeur is een ‘must’.

Met veel vrijheid en werkvormen om met alle studenten van deze opleiding ervaringen uit te wisselen heeft een enorme progressie bij mij gerealiseerd.

Ik heb vanaf het begin alle info verzameld en opgeslagen in mijn digitale portfolio. Deze digitale presentatiemap is inmiddels uitgegroeid tot een enorm archief van verslagleggingen en reflecties waar ik een samenvatting van moet maken. Deze pagina is die samenvatting en waar nodig verwijs of link ik met de ander pagina’s door. Deze andere pagina’s zie ik als bijlage die bedoeld zijn om bij interesse meer aantekeningen en verslagleggingen in te kunnen zien.

02. Marcel Voets:

Ik ben Marcel Voets. Gehuwd en vader van twee kinderen. Loïs en Mees.

Geboren op 19 sept. 1970 en werkzaam in de (Motion)Graphics branche als zelfstandig ondernemer(iVoets). Sinds aug. 2018 werkzaam bij De Rooi Pannen in Tilburg als praktijkinstructeur bij de opleiding MediaVormgeving op de afdeling ‘Marketing en evenementen’.

Ik vind het lastig om over mezelf te schrijven dus heb ik een vriend gevraagd om een profieltekst te schrijven. Hij heeft alle vrienden benaderd en een conclusie geschreven die ik wil delen.

Vrienden vinden…

Wat valt er te vertellen over de persoon Marcel, de man achter i-Voets: Veel, maar of je daar dan echt veel wijzer wordt… Dus lees .a.u.b. verder op eigen risico en verwacht niet te veel!

Met Marcel in de buurt heb je bijna altijd plezier van 4G: Goed Gezellig, Gevat en Grappig. Maar zonder die andere 4G is deze Apple-addict nergens; hij wil altijd bereik hebben om met zijn gadgets te spelen. Hij zet tegenwoordig zelfs overal graag een ‘i’ voor, zelfs voor zijn nieuwe pet en voor de slagtanden van een olifant?!

Als je meer over Marcel wilt weten klik dan op:

LinkedIn Privé

Facebook Privé 

Instagram Privé 

03. Assessments:

Tijdens de opleiding zijn er diverse assessments momenten. Het aantonen van progressie is ook hier het doel.

a. Start assessment

Met het startassessment zetten we een nulpunt aan het begin van de opleiding. Mijn coach en ik hebben afzonderlijk van elkaar het assessment ingevuld. De eerste conclusie is dat we verschillen van mening op een paar vlakken maar het ontloopt elkaar niet veel.

Ik vond dat ik wat eerder aan de bel moest trekken als beginnend beroepsbeoefenaar. Waar vooral de verbeterpunten liggen volgens mijn coach is het ontwikkelen van onderwijsactiviteiten en het rekening houden met de veranderende omstandigheden tijdens het maken en realiseren van plannen. Door de praktijkervaring en altijd zelf de beslisser zijn geweest kan er nog wat verbeteren aan consequent zijn en tijdig afstemmen van acties etc. De progressie wordt duidelijk na invulling van het eind assessment.

  b. Persoonlijk volgsysteem

Mede dankzij de bekwaamheidsinschatting ben ik gaan nadenken over mijn persoonlijke ontwikkeling (POP). Daar was ik snel uit omdat ik inmiddels al een paar maanden ervaring had en merkte waarin ik mij wilde ontwikkelen. Dit heb ik in dit document verwoord. 

Het actieplan daarop liep naadloos over en heb ik ook beschreven (PAP).

Dit document bevat ook mijn leerdoelen en de beroepsproducten. In dit document zijn beroepsproducten officieel beschreven volgens de handleiding van de opleiding. Op de pagina Beroepsproducten staan deze in mijn eigen woorden uitgewerkt en gerealiseerd.

Reflectie:

Door mijn beroepsproducten en leerdoelen te koppelen zijn er resultaten tot stand gekomen die in de praktijk ingezet gaan worden

Bijvoorbeeld mijn portfolio wordt als blauwdruk voor de studenten ingezet. Zij starten daar het eerste jaar mee om tijdens de les de theorie te leren. Gedurende het eerste jaar plaatsen ze ook gerealiseerde opdrachten in het portfolio om uiteindelijk deze digitale presentatie map met hun eerste stageplek te delen. Na leerjaar 3 kunnen ze dit portfolio gebruiken als sollicitatiemap om de praktijk in te gaan. 

Mijn eigen portfolio heeft geleid tot kennis m.b.t. het opzetten van dit portfolio. Ervaren hoe alle mediamiddelen van dit moment elkaar versterken is voor mij ook een enorme leerervaring geweest. Presentaties op slideshare, lesopnames via youtube, podcast op soundcloud en alle andere connectie op social media hebben mij ook enorm ontwikkeld. 

Ik merk in de praktijk ook het respect van de student wanneer zij merken dat ik thuis ben op deze kanalen.

c. Performance assessment

In combinatie met de lesopnames en het bijwonen van een les, kan Wil zien welke progressie ik heb gemaakt.

Op 6 november 2019 is Wil aanwezig geweest bij een instructieles. De evaluatie van Wil, mijn coach Anja en ik kun je hier terugvinden. Om mijn lesvoorbereiding in te zien klik dan hier.

Reflectie:

Gelukkig had ik alles goed voorbereid en een dag voor de les het lokaal ingericht. Ik kwam namelijk heel laat op school door een onverwachte verkeerssituatie. Wil en Anja waren al aanwezig en nadat ik mijn laptop had aangesloten kwamen alle studenten van klas 3A binnen. Ik vond de start daardoor niet perfect maar achteraf had niemand wat aan me gemerkt. In ieder geval niet aan de les opbouw. Klas 3A zit in een eindfase en het thema van presenteren interesseert hen ook erg. Mijn les liep zoals ik verwacht had en toch zijn er steeds situaties waar je je niet op voor kunt bereiden. Daar ligt nog een leerpunt. Mijn lesstof was ook ambitieus en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze les wel ga handhaven maar gefaseerd in de klas ga invoeren. Het was iets te vol maar daardoor heb ik wel alles kunnen behandelen en goede feedback gekregen. De feedback van Wil is hierboven te lezen en ik kan me daar goed in vinden. Even doorvragen. Wat rust inbouwen en goed rond kijken zijn wel wat valkuiltjes. Maar als ik het vergelijk met mijn start als instructeur dan zit er een enorme groei. Ik wil open blijven staan voor verbeteringen. Maar mijn carrière switch is wel geslaagd. Ik geniet enorm van de samenwerking met de studenten. Wil en Anja bedankt voor de prima feedback!

d. Eind assessment

Het eind assessment laat de progressie perfect zien. In vergelijking met het begin assessment zie je dat er een enorme progressie is geweest. Voor mij was dit ook een bewustwording want je groeit natuurlijk in je rol en het onderwijsproces. Dat wil niet zeggen dat het altijd makkelijk was maar ik vind wel dat je met levenservaring en gezond verstand een heel eind komt. Wat me opvalt is dat er veel gebeurd is. Ik heb in de organisatie meegeholpen aan ‘het nieuwe onderwijs’. Facilitair en op ICT-gebied hebben we veel stappen gezet om een centraal platform in te richten waar collega’s en studenten hun info kunnen halen, kunnen communiceren met elkaar en de verdieping in kunnen gaan om te leren. Andere afdelingen zijn bij ons komen kijken en waren onder de indruk en erg enthousiast #Trotsmoment. 

Ik heb praktijkopdrachten geschreven. Bestaande opdrachten herschreven. Hier een systeem omheen bedacht om de student te volgen en waar nodig te coachen. Theorielessen gegeven. Gewerkt aan de aanpak en overdracht van kennis. Een portfolio ontwikkeld wat examinerend gemaakt gaat worden. Dit portfolio gekoppeld aan LesLab. Leslab is een loopbaanbegeleiding tool. De fotografie -en videostudio tot een begrip gedoopt. Deze praktijkruimte wordt nu blindelings gevonden door studenten. Collega’s bijgeschoold op softwaregebied. Workshops voor studenten en collega’s georganiseerd en uitgewerkt. Vloggers van de opleiding begeleid. Er komt een compleet nieuw praktijkgebouw waar ik in de commissie mijn ervaringen heb gedeeld en nagedacht heb over het geven van lessen in deze nieuwe situatie. Nieuwe media geïntroduceerd die als lesstof moet gaan fungeren. Op de afdeling Media & evenementen de docenten begeleid. In mijn portfolio ben ik ook gaan experimenteren met bijv. podcast en 360º film. Daar heb ik lesopnames gemaakt voor mijn studie maar tevens ervaring opgedaan om hier expert in te worden en dit weer overbrengen op de studenten.

Ik ben samen met coach Anja heb ik mijn eindassessment grondig doorgenomen en we zijn samen in het assessment bekwaamheden ‘werkdeel’  tot de volgende conclusie gekomen. Mijn reflectie daarop staat op deze pagina.

Mijn persoonlijke eindreflectie heb ik in een podcast verwerkt. Klik hier om deze te beluisteren

04. Logboeken:

Mijn logboeken heb ik aangepast met het doel om een portfolio te maken met allerlei media-uitingen. Mijn portfolio gaat namelijk deel uit maken van onze opleiding. De bedoeling is om de 1e jaars student te laten starten met wordpress en een basis op zetten voor een digitale presentatiemap (e-portfolio)

In het tweede jaar kunnen ze hiermee al gerealiseerde projecten tonen op hun stagebedrijf. Maar dit e-portfolio blijft groeien tot en met het examenjaar en uiteindelijk is het hun digitale sollicitatiemap.

Als je als sollicitant in de Marketing & Communicatie hoek kunt laten zien dat je bekend bent met een diversiteit aan media kennis en uitingen dan heb je een stapje voor.

Mijn verslagen zijn dus geproduceerd als audiobestand (podcast), als PDF en als link naar bijvoorbeeld slideshare waar presentaties online gezet kunnen worden.

a. Dagreflectie

Mijn dag reflecties zijn ingesproken. Het begon meer als samenvattingen m.b.t. de desbetreffende les. Maar ook in de podcast zit progressie. Toen de techniek me beter lag ben ik meer op inhoud en reflecties van de dag gaan zitten. Uiteindelijk is dit verslag de uiteindelijke reflectie op de hele opleiding en is mijn portfolio een vergaarbak aan info geworden waar je uit kunt putten als je meer wilt weten dan wat hier beschreven is.

De lessen hebben vooral de inzichten en bewustwording van handelen in mij losgemaakt. Methodes van KOLB, STARR etc. zijn tools waar ik nog nooit van had gehoord maar inmiddels gebruik. Soms al onbewust. De escalatieladder heb ik in mijn achterhoofd en zie regelmatig op voorhand al een ontwikkeling/incident aankomen. Wat is leren? De eerste les werd dat gevraagd. We leren continue en heel persoonlijk. Ik leer door te doen. Ben me wel bewust van de ontwikkeling. De functionele analyse heeft veel indruk en invloed op mijn functioneren gehad. Ik ben me meteen bewust van mijn rol (in het OVK-model) en zoek dan naar de rol van mijn student. 

Probeer dan de juiste keuze van aanpak te maken en dat voelt tot nu toe goed. Ik heb mijn opleiding bewust via mijn POP en PAP laten lopen. Ik wilde beroepsproducten waar ik van leerde en die in te zetten waren in onze opleiding bij De Rooi Pannen. Dit laatste maakte het ook wel eens wat complex en veel…

De lesvoorbereiding deed ik in het begin helemaal niet maar ik voel me veel comfortabeler in de groep staan wanneer alles geregeld is. Inmiddels draait mijn beroepsproduct m.b.t. het centrale digitale platform ook en blijkt de werkwijze zijn vruchten af te werpen. 

De lesbrieven worden door mij aangemaakt met het didactische model in mijn achterhoofd.

Het Didactisch model en de intervisie methode zijn hier uitgelicht omdat dit belangrijke onderdelen zijn. Het didactisch model is een start positie of eigenlijk een checklist om lesvormen op te zetten en je doelen te bereiken. In de mentorcirkel hebben we de intervisie methode toegepast. Door intervisie toe te passen in de mentorcirkel kwam er structuur in probleemstellingen waar we allemaal mee te maken hebben. Je leert dan veel van elkaar om met deze issues om te kunnen gaan.

 Ook de les hoe ons brein werkt was in principe een open deur die nu bewuster meegenomen wordt in het omgaan met studenten en collega’s.

 Bij de les ‘samenwerken’ zie je dus snel patronen ontstaan. Ik was de observant en zag gelijk een leider, doener, volger en deserteur ontstaan. Uiteindelijk was iedereen tevreden en er werden leuke oplossingen gevonden. Je ziet dus mensen onder tijdsdruk, ambitie en fanatisme veranderen.

b. Incidenten

De incidenten pagina is hetzelfde ingericht als alle andere logboeken. Maar ik wil daar ook wel wat meer over kwijt. Er is namelijk altijd wel iets wat onder een incident geschaard kan worden. Ik merk dat ik makkelijk met incidenten om kan gaan. Ik laat het vaak bezinken en zoek naar oorzaak van een incident. In mijn portfolio heb ik bewust gekeken naar incidenten in een leslokaal en/of met een student. 

Ik heb ook naar incidenten gekeken met collega’s. Ook zijn er organisatorische incidenten geweest met als gezamenlijk doel om er samen uit te komen. Met een nieuwe werkwijze of investeringen en niet te vergeten gedrag.

c. Mentorcirkel

Onze mentorcirkel werd op voorhand kritisch bekeken. Wij hadden namelijk 4 creatieve mensen in een groep. Structuur was soms ver te zoeken maar er werd wel alles besproken. Ik voelde me thuis bij Niels, Irene en Lindie.

Sowieso is mijn conclusie dat we het meest van elkaar hebben geleerd. Gecoacht door Wil. 

Uiteindelijk komen we allemaal voor dezelfde situatie te staan in een andere omgeving.

Ook zat er een progressieslag in de mentorcirkel. We bespraken veel meer items en ook los van de mentorcirkel zochten we elkaar op.  Uiteindelijk liep Irene vast en gaf aan dat ze de neiging had om werkzaamheden door te schuiven. Daar zijn we als groep achter gaan staan en we hebben haar zoveel mogelijk begeleid. Niels kreeg andere prioriteiten en liet in mijn ogen het een beetje afweten. 

Daar heb ik hem op aangesproken en uiteindelijk is alles goed gekomen.

In de mentorcirkel kwamen vaak ‘open deuren’ als onderwerp ter sprake. Deze waren wel gevoed met opdrachten vanuit de opleiding. Maar als je je mening dan met drie andere lotgenoten kunt delen wordt je mening of genuanceerder en vaak kwam er een ander of completer denkbeeld uit.

d. Coachgesprek

Ik mag blij zijn dat ik in het eerste jaar van mijn carrière switch Anja als coach kreeg. Ik werkte 2 dagen continue met haar. 

Dus onze coachgesprekken waren terplekke en voortdurend tijdens onze samenwerking. Ik kon haar op ICT en media middelenmix ondersteunen maar Anja liet me het onderwijs bij De Rooi Pannen zien. Bijna onbeschrijfelijk wat voor groei dat bij mij heeft gezorgd.

e. Individueel gesprek

Tijdens mijn eerste individuele gesprek met Wil was ik bezorgd of ik het allemaal wel begreep. Na 20 jaar zelfstandig werken en nu leren om deze ervaring over te brengen op de juiste manier vond ik een uitdaging. Uiteindelijk een idee gemaakt m.b.t. de beroepsproducten en leerdoelen. Een paar aanpassingen en ik mocht door. Maar de tamtam ging door school dat ik een portfolio aan het bouwen was en dat dat perfect paste in ‘Het Nieuwe Onderwijs’. Toen sneed het mes aan twee kanten als ik het goed zou aanpassen. 

Het heeft mij uiteindelijk veel meer tijd gekost dan wat voor de opleiding nodig was maar uiteindelijk is iedereen blij. Mooi!

Mijn tweede gesprek was een statusupdate. Wil vond mijn portfolio super maar raakte de draad kwijt als hij ging zoeken. Dit was een bevestiging dat ik rekening moet houden met de doelgroep waarvoor ik iets ontwikkel. Aan de ene kant kun je zeggen dat het onderwijs op ICT en digitale geletterdheid wat achterloopt met de praktijk. Maar aan de andere kant is dat wel een gegeven en moet ik dus een weg vinden om duidelijkheid te verschaffen.

Ik ben met Wil door mijn portfolio gelopen en heb ervaren wat ik anders kan doen met mijn vergaarde info.

f. Lesopnames: 

Lesopname 1

Lesopname 2 (360º opname, kun je rondkijken)

Lesopname 3

De lesopnames zijn echte praktijkopnames. We hebben niets in scène gezet. Wat duidelijk te zien is in mijn eerste opname dat ik vaak met mijn rug naar de groep sta en reageer op de mondige student. Ik help ze vaak te snel om het voor te doen en dat zo te laten. 

Nu stel ik veel meer vragen. Laat ze het met elkaar uitzoeken. Dit kan ook beter omdat het platform veel meer info biedt. Ik betrek de introverte student er meer bij. Heb ook meer respect voor gedrag. Er zit namelijk altijd een reden achter bepaald gedrag. 

Ik probeer die te begrijpen en mijn kennis en/of gedragsoverdracht daaropaan te passen. Ik doe nog steeds handelingen voor maar ga daarna terug naar het begin en laat ze zelf die handelingen weer doen. Ik laat ze zelfstandiger werken. Ik coach nu meer. 

Het initiatief moet bij de student liggen. Maar door ontwikkelde lesmethodes volgen we ze wel. Dit is overigens ook weer een bevestiging dat de ontwikkelingen die we doorgevoerd hebben goed werken! We signaleren als een student vastloopt. Ik houd rekening met de escalatieladder. Ik evalueer veel meer met de student. Ik stel veel meer vragen. Ik zet ze aan het denken en doen. Maar bovenal ben ik veel bewuster bezig met kennisoverdracht. Ik ga per individu op zoek naar de juiste aanpak om iedereen te laten leren.

In de lesopname waar ik een onderwijsleergesprek houd, zie je dat na een wat rumoerig begin ik snel de aandacht heb. Ik merk wel dat ik soms nog te snel het antwoord invul voor de student. Wat niet te zien is is dat er na de uitleg nog wat interactie met elkaar geweest is op het theoretische deel en daar heb ik nog veel toegevoegd en recht gezet. Maar ‘vragen stellen’ en antwoorden krijgen waar je weer interactie mee krijgt is de sleutel van het onderwijs leergesprek. Je kunt zo de startpositie, je doel en het eindresultaat in handen houden.

05. Beroepsproducten 

(Digitaal) Platform ontwikkelen

In de opleidingsgids valt dit onder BP4-Participeren in een professionele organisatie.

In deze eerste fase heb ik met de ICT van school een pilot opgezet mbt een digitaal platform, sharepoint genaamd. Sharepoint is een onderdeel uit het gratis Office 365 pakket waar de school mee werkt. Op sharepoint is het mogelijk om alle benodigdheden voor een een goede lesperiode te faciliteren. Wij hebben gezorgd dat er lesstof, praktijkvoorbeelden, planningen gekoppeld aan de mail van de student, verdieping en/of specialisatie links op internet gekoppeld zijn.

Rekeninghoudend met de theoretisch ingestelde student zijn er readers ontwikkeld die uitleg geven over de sharepoint workflow. 

Maar om volledig en compleet te zijn is van deze theoretische reader een videotutorial gemaakt. 

De videotutorial is gericht op de huidige pilot op school die we uit gaan rollen voor alle vakken.

Het signaleren en doorverwijzen bij afwijken lesinhoud

Dit valt in de studiegids onder BP4-Participeren in een professionele organisatie.

In mijn eigen worden bedoel ik dat ik door middel van een sterk platform met alle abstracte lesbenodigdheden je in de les kunt signaleren waar een student vastloopt. Wat ook een leerdoel is om dan deze student te analyseren en concluderen hoe jij hem of haar begeleid in het leerproces. Dit is namelijk per persoon anders. Door sharepoint sta je als instructeur wel zelfverzekerde en als autoriteit voor de groep. Uiteindelijk moet je samenwerken met de student en alle verbeterpunten die uit hun oogpunt overlegd worden kunnen direct op sharepoint aangepast worden zodat je een werkend en up-to-date faciliteit krijgt waar je samen aan werkt en van leert.

Brengt de kennis en vakjargon op een duidelijke manier over

In de studiegids valt dit onder BP1-Instructie en begeleiding 1.

Door de samenwerking met de student, goed gefaciliteerde lesstof moet er een methode ontstaan om goed te kunnen leren. In ons geval is dat dmv gefaseerde instructies geven. Onze opdrachten en projecten lopen een aantal weken en daar zit een grote diversiteit aan werkzaamheden. In een vorige fase is ook een roadmap ontwikkeld (zie Downloads). Om deze diversiteit goed over te brengen maken we de instructie adh van de roadmap en de progressie van het project. Korte theoretische instructie ingekleed met veel praktijkvoorbeelden zorgen voor enthousiasme en nieuwe energie. Na de korte instructie kan men altijd bij mij terecht voor persoonlijke uitleg of aanpak. Hierdoor is het leerproces erg efficient en kun je als instructeur ook met je beroep cq specialisme bezig zijn.

(Non-verbale) communicatie in de lessituatie inzetten gepaste lesmethode

Dit valt in de studiegids onder BP3-Klasmanagement, krachtige leeromgeving en instructie.

Het goed observeren/signaleren van reactie cq gedrag van een student blijft een een rode draad in het proces. 

Het draait om de student en daar moeten wij op inspelen. Door gedrag en analyse van een student moet de instructeur capabel zijn om een methode te maken waardoor de student kan leren. Door de eerdere beroepsproducten goed ontwikkeld te hebben is dit indirect een positief gegeven voor de student en instructeur. De instructeur heeft tijd voor de student. Kan zijn/haar kennis overdragen op de manier die bij de student past.

Individuele begeleiding

In de studiegids valt dit onder BP2- Begeleiden 2.

Dit onderdeel is heel specifiek gekozen. Vanuit mijn kennis en ervaring begeleid ik een student die voor de opleiding vlogs gaat maken.

De bovenstaande beroepsproducten en leerdoelen zijn gericht op groepsverband. Om verder te ontwikkelen op pedagogisch en didactische vaardigheden ga ik ook studenten persoonlijk begeleiden. De beginsituatie is dat een 1e jaars student voor onze afdeling moet gaan vloggen. Deze student moet daarom instructie krijgen op de techniek van het vloggen maar zeker ook de betrokkenheid tonen om ideeën te creëren. Naast het technische middelen aspect moet deze student brainstormen met mij, ideeën uitwerken en met de centrale pr-afdeling van school communiceren. Daar hoort dus creativiteit, betrokkenheid maar ook planning, communicatie en realisatie bij kijken. Hier gaan we natuurlijk ook een vlog van maken die we in mijn portfolio stoppen. Het doel is om een vrij introvert en jonge student mee te nemen in heel het Marketing en Communicatie traject. Mee -en nadenken over uitingen. 

Uitvoeren en ervaren hoe men communiceert en waar je allemaal op moet letten om een doel te bereiken. Dat kan alleen wanneer de student uit zijn schulp komt en vertrouwen krijgt in zichzelf. Dit alles gaan we realiseren vanaf medio april tot eind oktober met ondermeer de volgende stappen:

01. Vlog instructie

02. Actieplan laten maken door student

03. Planning

04. Technische instructie

05. Start met onderwerp en maak vlog

06. Verwerking vlog

07. Aanleveren centrale PR

08. Reflectie moment

09. Volgende idee en/of actieplan

10. Zie punt 3 t/m 8

11. Eindreflectie en evaluatie incl. vlog over mijn begeleiding…

In mijn persoonlijk volgsysteem zijn de beroepsproducten beschreven zoals die in de studiegids geformuleerd staan.

In onderstaande mindmap staan mijn beroepsproducten uitgewerkt. Mijn streven is om een de beroepsproducten met elkaar te verweven om een stabiele en efficiënte workflow voor leren te genereren. De student is de rode draad en staat centraal. 

Maar als deze workflow ontwikkeld is snijdt het mes aan twee kanten. De instructeur/docent kan putten uit een stabiel platform voorzien van opdrachten, instructie en alle andere benodigdheden m.b.t. lesgeven. 

De student voelt en ziet dat we werken vanuit een stabiele omgeving en kan zich verdiepen in de materie, 

ondersteund door de instructeur/docent. Samenwerken en van elkaar leren in een prettige omgeving en sfeer is dan het gevolg.

Beroepsproducten schema 

Al mijn beroepsproducten heb ik nodig om een gedegen workflow neer te zetten met de student als middelpunt maar zeker de coach niet uit het oog verliezend!

De beroepsproducten en de daaraan gekoppeld leerdoelen zijn SMART gemaakt en terug te lezen in mijn persoonlijk volgsysteem. Het fysieke product dat ik wil inzetten voor de opleiding is dit e-portfolio.

06. Boekpresentatie:

Mijn boek ‘Digitale Didactiek’ was niet spectaculair maar genoeg informatief om een conclusie te trekken. Namelijk door mijn ervaringen en de bevestiging in het boek ging mijn presentatie over fundamentele veranderingen in het onderwijs. Buiten dat ik teveel info en te specialistische informatie gaf was de conclusie helder. De veranderingen om onze student in de digitale wereld te laten presteren kan tot stand komen door een driehoeksverhouding van school, de docent/instructeur en student.

De student heeft namelijk een leerschool voor het leven aan de digitale wereld. Zij absorberen informatie. De school moet genoeg faciliteiten bieden om bij de informatie te komen en deze kunnen verwerken. De docent wordt meer een coach die begeleid in de digitale werkwijze en wijst op gevaren maar zeker ook op de voordelen van digitaal geletterdheid door vaardig te zijn.

Als pilot heb ik een presentatiemethode gepresenteerd gebaseerd op www.nooitmeerbullets.nl. De lesvoorbereiding, het strategieformulier en een template van een storyboard waren toegevoegd.

07. Opleiding:

a. Hoe startte ik?

Vrij ontspannen en open minded. Ik nam de rol aan om vooral het eerste jaar het onderwijs te ervaren. 

Ik heb altijd gezegd dat ik met deze doelgroep zou willen werken. Maar tussen ‘zeggen’ en ‘doen’ zit nog wel een verschil. Maar buiten de strubbelingen vanwege de ontwikkeling van de opleiding, tijdelijk gebouw en langdurige zieken, ben ik blij met deze stap. Ik kan goed mijn ‘ei’ kwijt en voeg ook echt wat toe.

b. Wat heeft het me gebracht?

Uiteindelijk bij de diploma-uitreiking van de derdejaars voelde ik wat het me gebracht heeft. 

Een hoop voldoening en energie om deze generatie in de markt te zetten. Zij zijn ook mede door mijn toedoen klaar voor de praktijk. De dankbaarheid van de student deed mij realiseren dat wij ook geslaagd zijn. Want laten we ‘wel’ zijn, door de voortdurende verbeteringen en de veranderende markt is het soms best lastig om een leerproces op poten te zetten. Als dat dan lukt met wederzijdse vreugde is fantastisch…

Wil je nog meer weten en in mijn archief snuffel kijk dan op dit portfolio

07. Reflectieverslag Coach:

Marcel kwam bij ons binnen in de interne praktijkruimte en werd daar door mij ingewerkt/wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen daar.

Interne praktijk is een aparte afdeling binnen de opleiding Marketing en Evenementen van De Rooi Pannen in Tilburg. We werken daar met tweede- en derdejaars studenten met opleidingsniveau 4. Zij werken aan opdrachten voor echte opdrachtgevers uit Tilburg en omgeving. Interne praktijk is veel externe praktijk. Interne praktijk ‘draaide’ voor het vierde jaar toen Marcel kwam. De manier van werken met bijbehorende opdrachten en protocollen waren aanwezig, meerdere keren aangepast en in de basis stond de Interne Praktijk prima op de ‘kaart’. Studenten worden gecoacht en leren samenwerken in kleine groepen, zelfstandig te werken, beroepshouding is een belangrijk onderdeel en presentatie. Het gaat om verschillende soorten opdrachten: maken van een promotiefilm, logo-huisstijl ontwerpen, promotieplan maken, social media/content maken en nog een aantal opdrachten.

Wat we misten op het moment dat Marcel binnenkwam was een specialist op het gebied van alle soorten van content maken. Er was een studio aanwezig, maar die was nauwelijks bezet door een begeleidende docent en ook qua materiaal niet op orde. We misten ook een ‘platform’ waar we alle informatie betreffende de interne praktijk voor studenten, opdrachtgevers en collega’s, kwijt konden. Alles moest via Magister en overal stond wel iets. Gevolg: onduidelijk, veel zoeken, vaak opnieuw informatie mailen. Niet professioneel.

De eerste maanden heb ik Marcel de manier van werken en alle informatie laten zien en laten meedraaien in de groepen.

Marcel is aan de slag gegaan om de studio verder te ontwikkelen en een ‘platform’ te bedenken waar alles te vinden is voor iedereen. Het eerste is een technisch verhaal en heb ik meegedacht met Marcel welke inhoud daar gebruiksvriendelijk in gezet kon worden. 

Marcel heeft veel informatie toegevoegd door bijvoorbeeld readers te schrijven met instructies die aansluiten bij de opdrachten. Wat er was waar verouderd en/of gebruikersonvriendelijk voor de studenten.

Uiteraard moet het geheel ook bij de studenten worden geïntroduceerd en is dat door Marcel gedaan tijdens de praktijkuren. 

Coaching tijdens de praktijkuren met name op het gebied van film/social media opdrachten heeft Marcel op zich genomen. 

Reflectie op de beroepsprodukten en daaraan gekoppelde leerdoelen die Marcel heeft gesteld voor zijn opleiding tot instructeur.

Digitaal platform ontwikkelen en bijbehorende leerdoelen: 

Praktische werkwijze omzetten voor onderwijs, duidelijke workflow maken, stabiele informatie en communicatiebron maken, sharepoint opzetten en door ontwikkelen en lesinhoud:

Voor deze leerdoelen kan ik alleen maar zeggen dat Marcel iets vanuit het niets heeft opgezet waar we heel fijn mee werken op dit moment. Doordat we afgelopen schooljaar in de situatie zaten dat we twee dagen samen het interne gedeelte mochten ‘draaien’, hebben we steeds aanpassingen kunnen bespreken die Marcel gelijk verwerkte in het sharepoint systeem. Een ideale situatie, ontwikkelen, uitproberen en aanpassen. Inhoudelijk heeft Marcel readers aangepast en ook nieuwe geschreven die aansluiten op de bestaande opdrachten. Door het coachend bezig zijn, is de gelegenheid om studenten met de readers te zien werken, daarop instructies te geven en te ervaren of het inhoudelijk moet worden aangepast. Indien nodig heeft Marcel dat ook gedaan. 

Leslab en portfolio kan ik niet over oordelen.

Kennisoverdracht/vakjargon: Marcel heeft een hele rustige uitstraling en luistert goed naar de student(en). Een open, eerlijke uitstraling. In het begin nog de neiging om het óver’ te nemen van de student, inmiddels coachend en ondersteunend bezig en het echt uit de student laten komen. Coachend brengt hij de studenten naar een hoger level met een mooi eindproduct voor de opdrachtgever. Gebruikt zeker vakjargon, maar wel op een voor de student begrijpelijke manier. Dat is ook een proces van ontwikkeling geweest.

Communicatie (non-verbale) in de lessituatie: Bij aanvang, was het wennen om klassikaal instructies te verzorgen. Hoe spreek je aan, hoe is je interactie, hoe reageer je op gedrag waar je niet van gediend bent, wat doe je eraan? Kortom: alles waar je tegenaan loopt als je begint in het onderwijs.

In de lesreflecties is duidelijk te lezen hoe het proces is gegaan.

Samenvattend: In het begin de gebruikelijke beginnersfouten. Te lange instructie, met rug naar studenten tijdens uitleg, studenten te veel ruimte geven om met andere zaken bezig te zijn. Moet aangeven dat het zeker geen puinhoop was. Natuurlijk overwicht is zeker aanwezig. Marcel blijft rustig en heel duidelijk. Aankijken van studenten doet hij heel goed, non-verbaal.

Marcel maakt de stappen daarin snel. Aanspreken, interactie, voorbereiding, kortere instructie, duidelijk voor studenten en heeft enorme progressie doorlopen. Het echt groepen instructies geven komt niet enorm veel aan de orde in de interne praktijkafdeling. 

De individuele begeleiding (kleine groepen) doet hij fantastisch. Eerlijk gezegd hadden we voordat Marcel kwam daar niemand voor met zoveel kennis. Gedreven, enthousiast, coachend de leerlingen specialiseren en begeleiden naar een hoog niveau, gebeurt gewoon. Top gewoon. Zijn eigen vakkennis overbrengen naar studenten op hun niveau in stappen aangeboden en positief maar kritisch met hun bezig zijn, doet hij uitmuntend. Kan daar geen verbeterpunten op geven.

Beroepsproducten schema 

Al mijn beroepsproducten heb ik nodig om een gedegen workflow neer te zetten met de student als middelpunt maar zeker de coach niet uit het oog verliezend!

De beroepsproducten en de daaraan gekoppeld leerdoelen zijn SMART gemaakt en terug te lezen in mijn persoonlijk volgsysteem

Het fysieke product dat ik wil inzetten voor de opleiding is dit e-portfolio.

06. Opleiding:

a. Hoe startte ik?

Vrij ontspannen en open minded. Ik nam de rol aan om vooral het eerste jaar het onderwijs te ervaren. 

Ik heb altijd gezegd dat ik met deze doelgroep zou willen werken. Maar tussen ‘zeggen’ en ‘doen’ zit nog wel een verschil. Maar buiten de strubbelingen vanwege de ontwikkeling van de opleiding, tijdelijk gebouw en langdurige zieken, ben ik blij met deze stap. Ik kan goed mijn ‘ei’ kwijt en voeg ook echt wat toe.

b. Wat heeft het me gebracht?

Uiteindelijk bij de diploma-uitreiking van de derdejaars voelde ik wat het me gebracht heeft. 

Een hoop voldoening en energie om deze generatie in de markt te zetten. Zij zijn ook mede door mijn toedoen klaar voor de praktijk. De dankbaarheid van de student deed mij realiseren dat wij ook geslaagd zijn. Want laten we ‘wel’ zijn, door de voortdurende verbeteringen en de veranderende markt is het soms best lastig om een leerproces op poten te zetten. Als dat dan lukt met wederzijdse vreugde is fantastisch…

Het boek ‘Digitale Didactiek’ heeft ervoor gezorgd dat mijn onbewuste analyses en constateringen bewust werden. Dat gaf me ook de energie om met Digitale geletterdheid in het onderwijs aan de slag te gaan. Uiteindelijk gaf het boek me de zet maar ik zou het boek uiteindelijk niet aanbevelen. Maar door het boek ben ik op www.samendigiwijzer.nl terecht gekomen en heb hier de verdieping gevonden voor mijn eindpresentatie. In mijn eindpresentatie heb ik ook de presentatiemethode die ook in mijn performance assessment verwerkt. Mede om te horen wat de feedback van de twee doelgroepen is. Ik wil deze methode namelijk in de les invoeren, Ook hier was de feedback dat ik veel wilde vertellen en dat de stof heel specialistisch is. Maar het gros van mijn mede-studenten wilde meer weten over de methode en gaven mijn presentatie en mij veel complimenten over mijn rustige en duidelijke uitleg. Mijn vakmanschap. De uitsraling van de presentatie en de presentatiemethode werd omarmd. De feedback dat het veel stof was en veel specialistische onderdelen kon ik goed begrijpen. Ik had wel last van veel interrupties tijdens de presentatie. Er kwamen mensen later binnen terwijl ik om 08:00 uur alles netjes voorbereid had. De cateraar belt tijdens mijn presentatie. Even later komt zij de koffie brenegen en wordt een extra koffie pauze ingelast. Op zich geen probleem want e moet flexibel zijn. Wat wel jammer is dat je dan aan het eind van je presentatie  te horen krijgt dat je uitloopt terwijl ik nog niet aan mijn presentatie uur zat. Daardoor kon ik niet sterk afsluiten. Al met al heb ik willen zeggen wat ik voorbereid had en kon ik goed leven met de feedback.

Tijdens de opleiding heb ik mijn beroepsproducten en leerdoelen aan de praktijk gekoppeld. De ontwikkeling van beroepsproducten wil ik op onze afdeling uitrollen. Of in ieder geval het grootste deel ervan. De tijd die ik aan mijn opleiding besteed is nuttig voor de opleiding ‘Marketing & Evenementen’. Ik ben me wel rot geschrokken…

In de praktijk merkte ik dat de faciliteiten, kennis van collega’s en de werkwijze van de student niet automatisch op dezelfde golflengte zit. Mijn boek ‘Digitale Didactiek’ sloot daar goed op aan. Mijn bevindingen werden in het boek beter geformuleerd en daar ben ik mee aan de slag gegaan. Het boek heeft me dus een richting in gestuurd. Verder vond ik het boek niet bijster interessant. Daarom ben ik verder gaan kijken en kon me heel goed vinden in de beweringen op www.samendigiwijzer.nl. Al deze informatie heb ik verwerkt in een presentatie en aan mijn mede-studenten gepresenteerd. Mijn presentatie bestond uit 3 delen. Gebaseerd op de methode van Hedwyg Groenendaal www.nooitmeerbullets.nl. Ten eerste een inleiding over mijn carriere switch. Daarna de conclusie van mijn praktijkervaringen van het afgelopen jaar met de bevindingen in het boek en www.samendigiwijzer.nl. En het eind was een oefening gebaseerd op de presentatie methode nooitmeerbullets.nl. Deze methode wil ik namelijk ook op de afdeling integreren.

De conclusie is dat wanneer we wat meer met digitale geletterdheid moeten gaan doen, het onderwijs fundamenteel moet veranderen. De docenten moeten meer engelbewaarder worden dan god! De student heeft een ideale leerschool aan de digitale wereld. Zij absorberen informatie. De school moet zorgen voor voldoende faciliteiten om aan de informatie te kunnen komen. Maar ook mogelijkheden bieden om een werkwijze met de student te ontwikkelen. Wij (docenten en onderwijzend personeel) moet dit begeleiden. Dus meer coach zijn. Samenwerken en Samen Werken!

De presentatie methode van Hedwyg Groenendaal heb ik me eigen gemaakt en wil ik ook in onze afdeling integreren. Voor collega’s en studenten. Anja en ik hebben vorig jaar alle eindpresentaties mogen beoordelen en buiten de verrassingen viel me op dat de presentaties als spiekbrief gebruikt werden. De nooitmeerbullets methode maakt je bewuster en zekerder in presenteren. Daardoor komt de boodschap ook beter over op je publiek. Het mooie aan deze methode is dat de strategie, verhaallijn en storyboard uitgeschrevenb en getekend dienen te worden. daarna kiezen we pas de digitale tools. Ik heb de methode voorbereid en hieronder zie de benodigde lesstof.

[Presentatiemethode link naar portfolio berichten]

Wil je nog meer weten en in mijn archief snuffel kijk dan op mijn portfolio

Wil je mijn eindreflectie horen? Klik dan hier op mijn Podcast reflectie

07. Reflectieverslag Coach:

Marcel kwam bij ons binnen in de interne praktijkruimte en werd daar door mij ingewerkt/wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen daar.

Interne praktijk is een aparte afdeling binnen de opleiding Marketing en Evenementen van De Rooi Pannen in Tilburg. We werken daar met tweede- en derdejaars studenten met opleidingsniveau 4. Zij werken aan opdrachten voor echte opdrachtgevers uit Tilburg en omgeving. Interne praktijk is veel externe praktijk. Interne praktijk ‘draaide’ voor het vierde jaar toen Marcel kwam. De manier van werken met bijbehorende opdrachten en protocollen waren aanwezig, meerdere keren aangepast en in de basis stond de Interne Praktijk prima op de ‘kaart’. Studenten worden gecoacht en leren samenwerken in kleine groepen, zelfstandig te werken, beroepshouding is een belangrijk onderdeel en presentatie. Het gaat om verschillende soorten opdrachten: maken van een promotiefilm, logo-huisstijl ontwerpen, promotieplan maken, social media/content maken en nog een aantal opdrachten.

Wat we misten op het moment dat Marcel binnenkwam was een specialist op het gebied van alle soorten van content maken. Er was een studio aanwezig, maar die was nauwelijks bezet door een begeleidende docent en ook qua materiaal niet op orde. We misten ook een ‘platform’ waar we alle informatie betreffende de interne praktijk voor studenten, opdrachtgevers en collega’s, kwijt konden. Alles moest via Magister en overal stond wel iets. Gevolg: onduidelijk, veel zoeken, vaak opnieuw informatie mailen. Niet professioneel.

De eerste maanden heb ik Marcel de manier van werken en alle informatie laten zien en laten meedraaien in de groepen.

Marcel is aan de slag gegaan om de studio verder te ontwikkelen en een ‘platform’ te bedenken waar alles te vinden is voor iedereen. Het eerste is een technisch verhaal en heb ik meegedacht met Marcel welke inhoud daar gebruiksvriendelijk in gezet kon worden. 

Marcel heeft veel informatie toegevoegd door bijvoorbeeld readers te schrijven met instructies die aansluiten bij de opdrachten. Wat er was waar verouderd en/of gebruikersonvriendelijk voor de studenten.

Uiteraard moet het geheel ook bij de studenten worden geïntroduceerd en is dat door Marcel gedaan tijdens de praktijkuren. 

Coaching tijdens de praktijkuren met name op het gebied van film/social media opdrachten heeft Marcel op zich genomen. 

Reflectie op de beroepsprodukten en daaraan gekoppelde leerdoelen die Marcel heeft gesteld voor zijn opleiding tot instructeur.

Digitaal platform ontwikkelen en bijbehorende leerdoelen: 

Praktische werkwijze omzetten voor onderwijs, duidelijke workflow maken, stabiele informatie en communicatiebron maken, sharepoint opzetten en door ontwikkelen en lesinhoud:

Voor deze leerdoelen kan ik alleen maar zeggen dat Marcel iets vanuit het niets heeft opgezet waar we heel fijn mee werken op dit moment. Doordat we afgelopen schooljaar in de situatie zaten dat we twee dagen samen het interne gedeelte mochten ‘draaien’, hebben we steeds aanpassingen kunnen bespreken die Marcel gelijk verwerkte in het sharepoint systeem. Een ideale situatie, ontwikkelen, uitproberen en aanpassen. Inhoudelijk heeft Marcel readers aangepast en ook nieuwe geschreven die aansluiten op de bestaande opdrachten. Door het coachend bezig zijn, is de gelegenheid om studenten met de readers te zien werken, daarop instructies te geven en te ervaren of het inhoudelijk moet worden aangepast. Indien nodig heeft Marcel dat ook gedaan. 

Leslab en portfolio kan ik niet over oordelen.

Kennisoverdracht/vakjargon: Marcel heeft een hele rustige uitstraling en luistert goed naar de student(en). Een open, eerlijke uitstraling. In het begin nog de neiging om het óver’ te nemen van de student, inmiddels coachend en ondersteunend bezig en het echt uit de student laten komen. Coachend brengt hij de studenten naar een hoger level met een mooi eindproduct voor de opdrachtgever. Gebruikt zeker vakjargon, maar wel op een voor de student begrijpelijke manier. Dat is ook een proces van ontwikkeling geweest.

Communicatie (non-verbale) in de lessituatie: Bij aanvang, was het wennen om klassikaal instructies te verzorgen. Hoe spreek je aan, hoe is je interactie, hoe reageer je op gedrag waar je niet van gediend bent, wat doe je eraan? Kortom: alles waar je tegenaan loopt als je begint in het onderwijs.

In de lesreflecties is duidelijk te lezen hoe het proces is gegaan.

Samenvattend: In het begin de gebruikelijke beginnersfouten. Te lange instructie, met rug naar studenten tijdens uitleg, studenten te veel ruimte geven om met andere zaken bezig te zijn. Moet aangeven dat het zeker geen puinhoop was. Natuurlijk overwicht is zeker aanwezig. Marcel blijft rustig en heel duidelijk. Aankijken van studenten doet hij heel goed, non-verbaal.

Marcel maakt de stappen daarin snel. Aanspreken, interactie, voorbereiding, kortere instructie, duidelijk voor studenten en heeft enorme progressie doorlopen. Het echt groepen instructies geven komt niet enorm veel aan de orde in de interne praktijkafdeling. 

De individuele begeleiding (kleine groepen) doet hij fantastisch. Eerlijk gezegd hadden we voordat Marcel kwam daar niemand voor met zoveel kennis. Gedreven, enthousiast, coachend de leerlingen specialiseren en begeleiden naar een hoog niveau, gebeurt gewoon. Top gewoon. Zijn eigen vakkennis overbrengen naar studenten op hun niveau in stappen aangeboden en positief maar kritisch met hun bezig zijn, doet hij uitmuntend. Kan daar geen verbeterpunten op geven.

07. Reflectieverslag Coach:

Marcel kwam bij ons binnen in de interne praktijkruimte en werd daar door mij ingewerkt/wegwijs gemaakt in het reilen en zeilen daar.

Interne praktijk is een aparte afdeling binnen de opleiding Marketing en Evenementen van De Rooi Pannen in Tilburg.

We werken daar met tweede- en derdejaars studenten met opleidingsniveau 4. Zij werken aan opdrachten voor echte opdrachtgevers uit Tilburg en omgeving. Interne praktijk is veel externe praktijk. Interne praktijk ‘draaide’ voor het vierde jaar toen Marcel kwam. 

De manier van werken met bijbehorende opdrachten en protocollen waren aanwezig, meerdere keren aangepast en in de basis stond de Interne Praktijk prima op de ‘kaart’. Studenten worden gecoacht en leren samenwerken in kleine groepen, zelfstandig te werken, beroepshouding is een belangrijk onderdeel en presentatie. Het gaat om verschillende soorten opdrachten: maken van een promotiefilm, logo-huisstijl ontwerpen, promotieplan maken, social media/content maken en nog een aantal opdrachten.

Wat we misten op het moment dat Marcel binnenkwam was een specialist op het gebied van alle soorten van content maken. 

Er was een studio aanwezig, maar die was nauwelijks bezet door een begeleidende docent en ook qua materiaal niet op orde. 

We misten ook een ‘platform’ waar we alle informatie betreffende de interne praktijk voor studenten, opdrachtgevers en collega’s, kwijt konden. Alles moest via Magister en overal stond wel iets. Gevolg: onduidelijk, veel zoeken, vaak opnieuw informatie mailen. Niet professioneel. De eerste maanden heb ik Marcel de manier van werken en alle informatie laten zien en laten meedraaien in de groepen.

Marcel is aan de slag gegaan om de studio verder te ontwikkelen en een ‘platform’ te bedenken waar alles te vinden is voor iedereen. 

Het eerste is een technisch verhaal en heb ik meegedacht met Marcel welke inhoud daar gebruiksvriendelijk in gezet kon worden. 

Marcel heeft veel informatie toegevoegd door bijvoorbeeld readers te schrijven met instructies die aansluiten bij de opdrachten.

Wat er was waar verouderd en/of gebruikersonvriendelijk voor de studenten.

Uiteraard moet het geheel ook bij de studenten worden geïntroduceerd en is dat door Marcel gedaan tijdens de praktijkuren. 

Coaching tijdens de praktijkuren met name op het gebied van film/social media opdrachten heeft Marcel op zich genomen. 

 Reflectie op de beroepsprodukten en daaraan gekoppelde leerdoelen die Marcel heeft gesteld voor zijn opleiding tot instructeur.

Digitaal platform ontwikkelen en bijbehorende leerdoelen: 

Praktische werkwijze omzetten voor onderwijs, duidelijke workflow maken, stabiele informatie en communicatiebron maken, sharepoint opzetten en door ontwikkelen en lesinhoud:

Voor deze leerdoelen kan ik alleen maar zeggen dat Marcel iets vanuit het niets heeft opgezet waar we heel fijn mee werken op dit moment. Doordat we afgelopen schooljaar in de situatie zaten dat we twee dagen samen het interne gedeelte mochten ‘draaien’, hebben we steeds aanpassingen kunnen bespreken die Marcel gelijk verwerkte in het sharepoint systeem. Een ideale situatie, ontwikkelen, uitproberen en aanpassen. Inhoudelijk heeft Marcel readers aangepast en ook nieuwe geschreven die aansluiten op de bestaande opdrachten. Door het coachend bezig zijn, is de gelegenheid om studenten met de readers te zien werken, daarop instructies te geven en te ervaren of het inhoudelijk moet worden aangepast. Indien nodig heeft Marcel dat ook gedaan. 

Leslab en portfolio kan ik niet over oordelen.

Kennisoverdracht/vakjargon: Marcel heeft een hele rustige uitstraling en luistert goed naar de student(en). 

Een open, eerlijke uitstraling. In het begin nog de neiging om het óver’ te nemen van de student, inmiddels coachend en ondersteunend bezig en het echt uit de student laten komen. Coachend brengt hij de studenten naar een hoger level met een mooi eindproduct voor de opdrachtgever. Gebruikt zeker vakjargon, maar wel op een voor de student begrijpelijke manier. Dat is ook een proces van ontwikkeling geweest. Communicatie (non-verbale) in de lessituatie: Bij aanvang, was het wennen om klassikaal instructies te verzorgen. Hoe spreek je aan, hoe is je interactie, hoe reageer je op gedrag waar je niet van gediend bent, wat doe je eraan? Kortom: alles waar je tegenaan loopt als je begint in het onderwijs. In de lesreflecties is duidelijk te lezen hoe het proces is gegaan.

Samenvattend: In het begin de gebruikelijke beginnersfouten. Te lange instructie, met rug naar studenten tijdens uitleg, studenten te veel ruimte geven om met andere zaken bezig te zijn. Moet aangeven dat het zeker geen puinhoop was. Natuurlijk overwicht is zeker aanwezig. Marcel blijft rustig en heel duidelijk. Aankijken van studenten doet hij heel goed, non-verbaal.

Marcel maakt de stappen daarin snel. Aanspreken, interactie, voorbereiding, kortere instructie, duidelijk voor studenten en heeft enorme progressie doorlopen. Het echt groepen instructies geven komt niet enorm veel aan de orde in de interne praktijkafdeling. 

De individuele begeleiding (kleine groepen) doet hij fantastisch. Eerlijk gezegd hadden we voordat Marcel kwam daar niemand voor met zoveel kennis. Gedreven, enthousiast, coachend de leerlingen specialiseren en begeleiden naar een hoog niveau, gebeurt gewoon. Top gewoon. Zijn eigen vakkennis overbrengen naar studenten op hun niveau in stappen aangeboden en positief maar kritisch met hun bezig zijn, doet hij uitmuntend. Kan daar geen verbeterpunten op geven.

Functioneringsgesprek

Na mijn eerste volle jaar in het onderwijs volgt natuurlijk ook het functioneringsgesprek. De overgang uit de praktijk was groot maar ook verrassend. Vooral het overbrengen van kennis gaat erg naturel. De ervaring is dus van grote waarde. Nu nog inschatten wat en hoe je het aan de doelgroep overbrengt.

Beoordelingsgesprek

Vragen? mail me.